Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2005

Galaktická srážka v kupě Abell 1185

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Co dělá kytara v kupě galaxií? Sráží se. Kupy galaxií jsou někdy tak nahuštěné, že se jejich galaxie vzájemně sráží. Krásný případ je vidět u bohaté kupy galaxií Abell 1185 vlevo na snímku nahoře. Přinejmenším dvě galaxie, katalogizované jako Arp 105 a pro svůj vzhled zvané Kytara, jedna druhou od sebe gravitačně roztahují. Většina ze stovek galaxií v Abell 1185 jsou eliptické galaxie, i když evidentní jsou i spirální, čočkovité a nepravidelné galaxie. Mnoho skvrn na snímku nahoře jsou galaxie, které se skládají z miliard hvězd, ale některé skvrny jsou hvězdy z popředí z naší vlastní Mléčné dráhy. Nedávná pozorování kupy Abell 1185 objevila neobvyklé kulové hvězdokupy, u kterých se zdá, že patří jenom kupě kalaxií a ne žádné jednotlivé galaxii. Abell 1185 měří asi milión světelných let a nachází se ve vzdálenosti 400 miliónů světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Srážka, Abell 1185