Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2002

Čočkovitá galaxie s příčkou NGC 2787

Uznání: Marcella Carollo (ETHZ), Hubble Heritage, NASA

Čočkovité galaxie nejsou zrovna fotogenické. Čočkovité galaxie podobně jako spirální galaxie obsahují disk a též podobně jako eliptické galaxie obsahují málo prachu, plynu a pěkných spirálních ramen. Čočkovité galaxie se studují díky jejich zdánlivě nevýrazné podstatě poměrně málo. Mezi slavné galaxie historicky klasifikované jako čočkovité patří M84, M85 a M86. Nedávné snímky a důkazy ovšem naznačují, že čočkovité galaxie mohou být jak fotogenické, tak i vědecky zajímavé. Například snímek NGC 2787 nahoře, pořízený kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope ukazuje, že střed této čočkovité galaxie má zajímavou strukturu. Snímek byl pořízen, aby pomohl určit jak čočkovité galaxie vznikají a co se děje s jejich centry. Galaxie NGC 2787 na snímku nahoře zabírá asi 4500 světelných let a nachází se ve vzdálenosti 25 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: SBO, NGC 2787, Lenticular galaxy

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.