Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2002

Mlhovina Eskymák z Hubblea

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA

Astronom William Herschel objevil v roce 1787 mlhovinu Eskymák. Ze země se NGC 2392 podobá lidské hlavě obklopené kapucí parka. V roce 2000 mlhovinu Eskymák zobrazil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope. Z vesmíru mlhovina ukazuje plynová mračna natolik komplexní, že dosud nebyla plně pochopena. Mlhovina Eskymák je jasně planetární mlhovina a plyn, který je vidět nahoře ještě před 10 000 lety tvořil vnější vrstvy slunci podobné hvězdy. Silné částicové větry centrální hvězdy vyvrhly nahoře viditelné vnitřní filamenty. Vnější disk obsahuje neobvyklé, světelný rok dlouhé oranžové filamenty. Mlhovina Eskymák leží asi 5000 světelných let daleko a je viditelná i malým dalekohledem v souhvězdí Blíženců (Gemini).

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Eskymák, NGC 2392

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích