Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2001

M74: Dokonalá spirála

Uznání: Gemini Observatory, GMOS Team

I když třeba není tato spirální galaxie dokonalá, tak je přinejmenším jedna z nejfotogeničtějších. Vesmírný ostrov NGC 628 nebo M74 s asi 100 miliardami hvězd je 30 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Ryb (Pisces) a pro pozemské astronomy nabízí nádherný pohled zepředu. Galaxie M74 má klasifikaci Sc a hlavní rozložení vznešených spirálních ramen trasovaných jasnými modrými hvězdokupami a tmavými kosmickými prachovými pásy je v mnoha ohledech podobné naší vlastní domovské galaxii Mléčné dráze. Tento působivý snímek pořízený detektorem s polem 28 miliónů pixelů oslavuje první světlo spektrografu GMOS (Gemini Multi-Object Spectrograph), špičkového přístroje současné techniky, jenž je nyní v provozu na 8 metrovém dalekohledu Gemini North. Observatoř Gemini North prohlíží oblohu nad Mauna Kea na Havaji, USA, zatímco její dvojče Gemini South má plánovaný začátek provozu koncem tohoto roku v Cerro Pachón ve střední Chile.

Štítky: Spirální galaxie, M74, Gemini telescope