Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2002

Hadí mlhovina dalekohledem CFHT

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Co se to tam plazí nad hlavou? Ty tmavé, točité pásy viditelné v části souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) patří do Hadí mlhoviny. Hadí mlhovina, též znáná jako Barnard 72, je řadou tmavých, absorpčních mračen tvořených molekulárním plynem a mezihvězdným prachem. Mezihvězdná prachová zrna, která se převážně skládají z uhlíku, absorbují viditelné světlo hvězd a znovu jej vyzařují jako infračervené záření. Tato absorpce způsobuje, že se hvězdy za mračny skrývají před naším pohledem a tudíž vzniká dojem bezhvězdných míst na obloze. Molekulární mračna jako je Hadí mlhovina jsou místa, kde pravděpodobně vznikají nové hvězdy. Nahoře zobrazená Hadí mlhovina leží asi 650 světelných let daleko a má úhlovou šířku měsíčního úplňku.
Novinka: APOD je nyní ve francouštině a v bulharštině. .

Štítky: Absorpční mlhovina, Snake Nebula, Barnard 72