Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2008

Mlhovina Koňská hlava v Orionu

Uznání a copyright: Adam Block (Caelum Observatory) Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Jedna z nejsnáze rozpoznatelných mlhovin na obloze Koňská hlava v Orionu je součástí většího temného molekulárního mračna. Je též známa pod jménem Barnard 33 a její neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografických deskách koncem 19. století. Červená záře pochází z vodíku především za mlhovinou, který ionizuje blízká jasná hvězda Sigma Orionis. Jasnou hvězdu dole vlevo obklopuje modrá reflekční mlhovina zvaná NGC 2023. Temnou Koňskou hlavu způsobuje především hustý prach, ačkoliv dolní část krku Koňské hlavy vrhá stín vlevo. Proudy plynu, které opouštějí mlhovinu, vede silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně Koňské hlavy jsou vznikající mladé hvězdy. Světlu to k nám z Koňské hlavy trvá 1500 let. Snímek nahoře zachytil tento měsíc 0.6m dalekohled v Mt. Lemmon SkyCenter v Arizoně v USA.

Štítky: Orion, Koňská hlava, Barnard 33