Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. listopad 2008

Galaxie v řece

Uznání a copyright: Robert Gendler, Jan-Erik Ovaldsen, Allan Hornstrup, IDA
Image data: ESO/Danish 1.5m telescope at La Silla, Chile - 2008

Velké galaxie rostou pojídáním těch menších. Dokonce i naše vlastní Galaxie praktikuje galaktický kanibalismus a absorbuje malé galaxie, které se dostaly příliš blízko a zachytila je gravitace Mléčné dráhy. Tato praxe je ve vesmíru běžná a dobře ji ilustruje tento pár interagujících galaxií z břehů jižního souhvězdí (řeky) Eridanus. Velká zborcená spirální galaxie NGC 1532 leží přes 50 miliónů světelných let daleko a je vidět zaklesnutá v gravitačním zápasu s trpasličí galaxií NGC 1531, což je zápas, který ta menší galaxie nakonec prohraje. Z boku viděná NGC 1532 měří asi 100 000 světelných let. Pár NGC 1532/1531 se považuje za podobný se systémem zpředu viděné spirální galaxie a malé složky známé jako M51 nebo Vírová galaxie.

Štítky: Galaxie, Ngc1532, Ngc1531, Eridanus, Evolution