Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2005

Slapový proud Trpaslíka ve Střelci

Uznání kresby a copyright: David Martinez-Delgado (MPIA) & Gabriel Perez (IAC)

Is our Milky Way Galaxy out to lunch? Recent wide field images and analyses now indicate that our home galaxy is actually still in the process of devouring one of its closer satellite neighbors. This unfortunate neighbor, the Sagittarius Dwarf galaxy, is now seen to be part of a larger Sagittarius Tidal Stream, a loose filament of stars, gas, and possibly dark matter that entangles the Milky Way. An artist's depiction of the stream is shown above. Speculation also holds that the Sagittarius Dwarf was once pulled through the Milky Way disk very close to our Sun's current location. An important resulting realization is that galaxies contain a jumble of clumps and filaments of both dim and dark matter.

Štítky: Mléčná dráha, Sagittarius Dwarf

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha