Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2002

Sčítání hvězd na infračervené obloze

Uznání: J. Carpenter, M. Skrutskie, R. Hurt, 2MASS Project, NSF, NASA

Na tomto pohledu na oblohu lze snadno spatřit výduť kolem středu naší Galaxie Mléčná dráha, tmavá kosmická mračna, galaktickou rovinu a dokonce i okolní galaxie. Přitom ale každý pixel digitálního snímku je ve skutečnosti sám založen na sčítání hvězd, jelikož je odvozen z databáze 2MASS (Two Micron All Sky Survey). Projekt 2MASS je pozemskou přehlídkou celé oblohy, byl dokončen v roce 2001 a bylo katalogizováno přes 250 miliónů hvězd. Úplný celooblohový snímek přiřazuje jasnost a barvu jednotlivým pixelům podle odpovídajícího počtu hvězd v každém ze tří blízkých infračervených pásem přehlídky. Na tomto ořezaném snímku je nahoře vlevo hvězdami přeplněný galaktický střed a přes něj vodorovně běží jasná rovina naší Galaxie. Husté oblasti mezihvězdných prachových mračen jsou ale pořád ještě neprůhledné, než aby jimi proniklo blízké infračervené světlo a tak se vzhledem ke snížení napočítaných hvězd z přehlídky 2MASS jeví tmavé. Dole vpravo jsou rozmazané naše sousední galaxie, velký a malý Magelanův oblak, zatímco rozeseté jasné body odpovídají intenzivním koncentracím hvězd ve velkých kulových hvězdokupách naší Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Galaktická rovina, Star counts, Near-infrared