Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2002

Milióny hvězd v Omega Centauri

Uznání a copyight: Loke Kun Tan (StarryScapes)

Na snímku nahoře je největší koule hvězd v naší Galaxii. Kolem středu této kulové hvězdokupy pojmenované Omega Centauri obíhá asi 10 miliónů hvězd a stejně tak tato obří kulová hvězdokupa obíhá střed naší Galaxie. Nedávné důkazy naznačují, že Omega Centauri je z asi 150 známých kulových hvězdokup naší Mléčné dráhy daleko nejhmotnější. Omega Centauri, katalogizovaná jako NGC 5139, má napříč asi 150 světelných let a leží asi 15000 světelných let daleko a lze ji spatřit i bez dalekohledu v souhvězdí Kentaura (Centaurus). Hvězdy v kulových hvězdokupách jsou obecně starší, červenější a méně hmotné než naše Slunce. Studium kulových hvězdokup nám vypovídá nejenom o historii naší Galaxie, ale také vymezuje stáří vesmíru.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri