Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2001

Mladá kulová hvězdokupa NGC 1818

Uznání: Diedre Hunter (Lowell Obs.) et al., HST, NASA

Mléčné dráze kdysi kralovaly kulové hvězdokupy. Za těch dávných časů, kdy se ponejprv formovala naše Galaxie, sídlily v naší Galaxii možná tisíce kup. Dnes tam zůstalo možná 200 kup. V průběhu věků bylo hodně kulových hvězdokup zničeno opakovanými osudnými přiblíženími jedné s druhou nebo s galaktickým středem. Přežívající relikty jsou starší než kterákoliv pozemská fosilie, starší než jakékoliv jiné útvary v naší Galaxii a samotné vymezují vesmír v raném věku. V naší Galaxii Mléčná dráha je málo, pokud vůbec, mladých kulových hvězdokup, protože nejsou vhodné podmínky, aby jich vzniklo více. Věci se ovšem mají jinak vedle u sousední galaxie LMC. Na snímku nahoře je "mladá" kulová hvězdokupa NGC 1818, jenž tam sídlí. Pozorování ukazují, že vznikla před pouhými 40 milióny let, což je právě včera ve srovnání s 12 miliardami let u kulových hvězdokup v naší vlastní Mléčné dráze

Štítky: Lmc, Globular clusters, NGC 1818