Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2008

Pravděpodobná planeta u Beta Pic

Uznání: ESO, A.-M. Lagrange (LAOG), et al.

Mladá, asi 50 světelných let vzdálená hvězda Beta Pictoris se počátkem let 1980 stala jednou z nejdůležitějších hvězd na obloze. Družicová i pozemská teleskopická pozorování tehdy ukázala přítomnost prašného vnějšího okolního disku trosek a vnitřní čistší zóny velikosti zhruba naší sluneční soustavy, tedy silného důkazu vznikání planet. Infračervená pozorování dalekohledy Evropské jižní observatoře, která jsou součástí tohoto kompozitního obrazu, nyní nabízí detekci příčiny této čisté zóny, což bude nejspíše obří planeta obíhající kolem Beta Pic. Tento nový zdroj označený Beta Pictoris b je asi 1000 krát slabší, než přímé světlo hvězdy, které bylo z obrazových dat pečlivě odečteno. Tento zdroj je v jedné linii s diskem a pokud by se nacházel v naší sluneční soustavě, tak by se promítal do vzdálenosti Saturnu. Potvrzení, že tímto novým zdrojem je planeta by mohlo přijít, pokud budoucí pozorování budou moci prokázat, že se tento zdroj pohybuje na orbitě kolem hvězdy. Pokud se to potvrdí, tak to bude dosud nejbližší planeta zobrazená u mateřské hvězdy.

Štítky: Discovery, Exoplanet, Beta pictoris