Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2012

GALEX: Galaxie v Andromedě

Uznání: GALEX, JPL-Caltech, NASA

Galaxie v andromedě ve vzdálenosti zhruba 2,5 mil.iónů světelných let je co se týče velkých galaxií opravdu hned vedle. Jelikož je tak blízko a měří asi 260 000 světelných let, tak dalekohled na družici GALEX (Galaxy Evolution Explorer) musel pořídit 11 různých snímků pole, aby mohl vzniknout tento úžasný portrét této spirální galaxie v ultrafialovém světle. Zatímco na snímcích ve viditelném světle vystupují spirální ramena Andromedy (zvané též M31), ramena na ultrafialovém pohledu z GALEXu vypadají spíše jako oprstence, kterým dominují horké, mladé hmotné hvězdy. Prstence jako místa intenzivního vznikání hvězd jsou interpretovány jako důkaz, že se Andromeda před více než 200 milióny let srazila se svou menší sousední eliptickou galaxií M32 Velká galaxie v Andromedě a naše vlastní Mléčná dráha jsou dominantními členy Místní skupiny galaxií.

Štítky: M31, Andromeda, Spirální galaxie, Ultrafialový