Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2012

NGC 1365: Majestátní spirála se supernovou

Uznání a copyright: Martin Pugh

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdu majestátním vesmírným ostrovem s rozměrem asi 200 000 světelných let. NGC 1365 se nachází asi 60 miliónů světelných let daleko v souhvězdí chemické Pícky (Fornax) a je dominantním členem dobře prostudované Kupy galaxií v Peci. Na ostrém barevném snímku jsou na koncích příčky i podél spirálních ramen vidět intenzivní hvězdotvorné oblasti a jsou vidět i podrobnosti prachových pásů protínajících jasné jádro galaxie. V jádru se nachází superhmotná černá díra. Astronomové předpokládají, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje klíčovou úlohu při vývoji galaxie, stahuje plyn a prach do hvězdotvorného víru a nakonec krmí materiálem centrální černou díru. V NGC 1365 je vyznačená poloha jasné supernovy, která byla objevena 27. října. Tato supernova typu Ia, což je exploze bílého trpaslíka, je katalogizovaná jako SN2012fr.

Štítky: Supernova, Spirální galaxie, Ngc1365