Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2012

Mlhovina Dýmka

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution for Science)

Na východ od hvězdy Antares se přes husté pole hvězd u centra naší Galaxie Mléčné dráhy rozlézají tmavá značení. Tato zakrývající oblaka mezihvězdného prachu katalogizoval počátkem 20. století astronom E. E. Barnard včetně mlhovin B59, B72, B77 a B78, které jsou zde vidět v siluetě proti hvězdnému pozadí. Kombinované tvary těchto mlhovin se zdají utvářet trubel a hlavičku dýmky a tak tato temná mlhovina získala svůj populární název Dýmka. Tento hluboký a rozsáhlý pohled představuje skoro 24 hodin expozičního času pod velmi tmavou oblohou chilské pouště Atacama. Obraz pokrývá ve vyslovitelném souhvězdí Ophiuchus pole 10 krát 10 stupňů. Mlhovina Dýmka je součástí komplexu tmavých mlhovin v Hadonošovi (Ophiuchus) asi 450 světelných let daleko. Uvnitř Dýmky kolabují hustá jádra plynu a prachu do nových hvězd.

Štítky: Star-formation, Mléčná dráha, Tmavá mlhovina, Pipe Nebula, Ophiuchus, Barnard