Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2012

Noc dlouhé Leonidy

Uznání a copyright: Stéphane Vetter (Nuits sacrees)

Dlouhou a barevnou stopu zanechalo zrnko kosmického písku na pohledu přes celou oblohu. Jeho líznutí zemské atmosféry začalo rychlostí 71 kilometerů za sekundu. Scéna s Mléčnou dráhou od obzoru k obzoru byla zachycena 17. listopadu z astronomicky populárního vysoko položeného plato Champ du Feu v Alsasku ve Francii. Tečný meteor patří pochopitelně do roje Leonid z tohoto měsíce, který vzniká každoročně, když naše planeta prochází prachem z ohonu periodické komety Tempel-Tuttle. Radiant roje v souhvězdí Lva je velmi blízko východního obzoru, poblíž začátku stopy vlevo dole. Vpravo od středu je snadné vidět jasnou planetu Jupiter, ponořenou do zvířetníkového světla. Snímek je součástí zrychleného videa (vimeo - zde), které začíná pouhých 7 minut předtím, než tak dlouhá Leonida přelétla oblohou.
Poznámka překladatele: Protažená stopa tohoto meteoru zřetelně neprochází souhvězdím Lva, není to tedy leonida. Viz též komentář na diskuzním vláknu.

Štítky: Meteor, Leonidy, Meteorický roj Leonid, All sky, Earthgrazer