Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2009

Tmavé značení na obloze

Uznání a copyright: Steve Cannistra (StarryWonders)

Americký astronom Edward Emerson Barnard na základě širokoúhlých fotografií katalogizoval počátkem 20. století tmavé značkování na obloze. Barnardovy značky jsou tmavé mlhoviny, mezihvězdná oblaka zakrývajícího plynu a prachu. Jejich tvary jsou vidět v kosmických siluetách, protože leží v popředí před poli bohatými na hvězdy a před hvězdnými porodnicemi poblíž roviny naší Galaxie. Tento hloubkový teleskopický snímek z počátku 21. století zachycuje řadu nádherných Barnardových prašných mlhovin v souhvězdí Býka (Taurus) a tamní molekulární mračno vzdálené asi 400 světelných let. Na pohledu širokém téměř jeden stupeň je také vpravo nahoře Barnard 7 (sedmý objekt z katalogu), hned vedle prašné modravé reflekční mlhoviny. Ze žlutavého kokonu prachu ve středu nahoře se vynořuje mladá proměnná hvězda RY Tauri. Mnoho Barnardových tmavých mlhovin měří asi světelný rok a jsou samy místy budoucího vznikání hvězd.

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, Astronom, Barnard