Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2006

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru v obloze astronomové nyní znají jako tmavý molekulární mrak. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde absorbuje prakticky všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Záhadné tmavé okolí napomáhá vnitřku molekulárních mračen stát se nejchladnějšími a nejizolovanějšími místy ve vesmíru. Jedním z nejpozoruhodnějších těchto tmavých absorpčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68, které je na snímku nahoře. To, že ve středu nejsou viditelné žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, asi 500 světelných let daleko a napříč měří asi polovinu světelného roku. Není přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají, ale je známo, že mračna samotná jsou pravděpodobně místy vzniku nových hvězd. Přes mračno je možné prohlédnout v infračerveném světle.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Barnard 86

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.