Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. září 2005

Portrét RY Tauri

Uznání: Gemini Observatory, Club d'astronomie de Dorval, S. Cote (HIA), T. Rector (U. Alaska)

Ze zárodečného mračna plynu a prachu na tomto skvělém potrétu RY Tauri, malé hvězdné porodnice na okraji molekulárního mračna v Býku vzdáleného asi 450 světelných let, se vynořuje hvězda. Mladistvá centrální hvězda, která osvětluje oblast velkou asi 2/3 světelného roku, je velká, chladná a je o ní známo, že mění svou jasnost. Za několik miliónů let hvězdné větry z nadále kolabující hvězdy nejspíše vyčistí mračna plynu a prachu, až se uklidní a stane se hvězdou hlavní posloupnosti jako je Slunce. To, co zůstane, by mohlo docela dobře zahrnovat i planetární soustavu. Obrazová data pro RY Tauri pochází z observatoře Gemini na Mauna Kea na Havaji z pozorování navrženého Astronomickým klubem v Dorvalu v Quebecu.

Štítky: Star-formation, T-tauri star, Variable star, Ry tau