Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2005

Cat s Eye

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI / (AURA)

Vábivá mlhovina Kočičí oko, která se na nás dívá přes mezihvězdný prostor, se nachází asi tři tisíce světelných let od Země. Klasická planetární mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi života Slunci podobné hvězdy. Možná, že jednoduché vnější vzory prašných koncentrických obálek vytvořila umírající hvězda ve středu mlhoviny odvrhováním vnějších vrstev v sérii pravidelných křečí. Ale vznik krásných, složitějších vnitřních struktur není dost dobře pochopen. Toto opravdu kosmické oko, které je tak jasně vidět na tomto ostrém snímku dalekohledem Hubble Space Telescope, měří více jak polovinu světelného roku. Možná, že astronomové při pohledu do Kočičího oka vidí osud našeho Slunce, kterému je souzeno nastoupit svoji vlastní vývojovou fázi planetární mlhoviny za asi 5 miliard let.

Štítky: Planetární mlhovina, Cat's eye nebula, Ngc6543, Sun-like star