Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2005

WMAP rozhoduje o Vesmíru

Uznání: WMAP Science Team, NASA

Zdá se, že analýza nové vysokorozlišující mapy mikrovlnného světla, které bylo vyzářeno pouhých 380 000 roků po Velkém třesku, definuje náš vesmír přesněji, jak kdykoliv předtím. Netrpělivě očekávané výsledky ohlášené v minulém roce z družice Wilkinson Microwave Anisotropy Probe rozhodly několik dlouho trvajících neshod v kosmologii, které spočívaly na méně přesných údajích. Nynější analýza celooblohového snímku WMAP nahoře především ukazuje, že vesmír je starý 13,7 miliard let (s přesností na 1%), skládá se z 73 procent tmavé energie, 23 procent studené temné hmoty a pouze 4 procent atomů, nyní rozpíná rychlostním poměrem 71 km/sec/Mpc (s přesností 5 procent), podstoupil epizodu rychlé expanze zvanou inflace a bude se navždy rozpínat. Astronomové zřejmě budou v následujících letech bádat po příčinách a důsledcích těchto výsledků.

Štítky: Vesmír, CMBR, WMAP