Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2002

Síla z prázdného prostoru: Casimirův jev

Uznání a copyright: Umar Mohideen (U. California at Riverside)

Tato malá kulička poskytuje důkaz, že se vesmír bude navždy rozpínat. Kulička měří něco přes desetinu milimetru a v důsledku energetických fluktuací vakua se pohybuje směrem k hladké plošině. Tato přítažlivost je známa jako Casimirův jev a to podle svého objevitele, který přes 50 lety zkoušel porozumět, proč se tekutiny, jako třeba majonéza, pohybují tak pomalu. Dnes se shromažďují důkazy, že většina energie (energetické hustoty) ve vesmíru je v neznámé formě označované jako tmavá energie. Forma a vznik tmavé energie je téměř zcela neznámá, ale uvádí se do vztahu s fluktuacemi vakua, podobnými ke Casimirově jevu, ale nějak generovanými samotným vesmírným prostorem. Zdá se, že tato rozsáhlá a tajemná tmavá energie gravitačně odpuzuje všechnu hmotu a tudíž nejspíše způsobuje věčné rozpínání vesmíru. Porozumění fluktuacím vakua je nyní v popředí výzkumu a to nejenom vzhledem k lepšímu pochopení našeho vesmíru, ale také kvůli neslepování součástí mikromechanických strojů dohromady.

Štítky: Kosmologie, Casimir Effect, Vacuum fluctuations

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.