Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2001

Rok kosmologie skryté hmoty

Uznání: W. M. Keck Observatory, Mauna Kea Observatory

Žijeme ve vzrušující době, kdy lidstvo odkrývá charakter celého našeho vesmíru. Pátrání po kosmologickém pochopení nachází astronomy zvláště v tomto roce při hledání cesty v temnotách. Skrytá hmota a skrytá energie se stávají příjmanými neviditelnými složkami našeho vesmíru, podobně jako se kyslík a dusík staly pevně zavedenými neviditelnými složkami pozemského vzduchu. Při chápání podstaty a původu dříve neviditelného ovšem jenom právě opouštíme kosmologickou dobu temna. Poměrně neprozkoumané koncepty jako jsou vyšší prostorové dimenze, teorie strun pro fundamentální částice, kvintesence (prapodstata) a nové formy inflace, ty všechny aspirují na klíčovou roli v dokonalejší teorii. Pochopení neviditelného vzduchu vedlo k tak užitečným vynálezům jako je letadlo a kyslíková maska a tak možná že pochopení skryté hmoty a energie povede k ještě více okázalým a užitečným vynálezům. Tři z největších optických dalekohledů (Keck I, Keck II a Subaru) na snímku nahoře jsou připraveny se podívat zblízka do skrytého a vzdáleného vesmíru.

Štítky: Kosmologie, Dimensions