Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2003

Halo Kočičího oka

Uznání: R. Corradi (Isaac Newton Group), D. Goncalves (Inst. Astrofisica de Canarias)

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je na obloze jednou z nejvíce známých planetárních mlhovin. Její dobře známé symetrie jsou vidět v úplně centrální oblasti tohoto skvělého obrázku ve falešných barvách, který byl zpracován tak, aby ukázal ohromné, ale velice slabé halo plynného materiálu s rozměrem přes tři světelné roky. Halo obklopuje jasnější dobře známou planetární mlhovinu. Kompozitní obraz pořízený z dat dalekohledu Nordic Optical Telescope na Kanárských ostrovech ukazuje červenou emisi atomů dusíku a zelené a modré odstíny emise atomů kyslíku. Planetární mlhoviny jsou dlouho považovány za závěrečné fáze života hvězd jako je Slunce. Teprve nedávno bylo u některých planetárních mlhovin objeveno halo jako je toto, které pravděpodobně vzniklo z materiálu odhozeného v dřívějších epizodách hvězdného vývoje. Zatímco o fázi planetární mlhoviny se předpokládá, že trvá asi 10 000 let, tak astronomové odhadují věk vnějších vláknitých částí tohoto hala mezi 50 000 až 90 000 lety.

Štítky: Planetární mlhovina, Halo, Ngc6543