Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2002

Mlhovina Kočičí oko

Uznání: J.P. Harrington and K.J. Borkowski (U. Maryland), HST, NASA

Ve vzdálenosti třitisíce světelných let odhazuje umírající hvězda obálky zářícího plynu. Tento snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope představuje mlhovinu Kočičí oko jako jednu z nejkomplexnějších známých planetárních mlhovin. Ve skutečnosti, jsou útvary v Kočičím oku tak komplexní, že astronomové mají podezření, že jasným centrálním objektem může být ve skutečnosti podvojná hvězdná soustava. Zde použitý pojem planetární mlhovina, který popisuje tuto obecnou třídu objektů, je ale zavádějící. Přestože se tyto objekty mohou v malém dalekohledu jevit kulaté jako planety, tak snímky s vysokým rozlišením je ukazují jako hvězdy obklopené kokony plynu odfouknuté v pozdních stadiích hvězdného vývoje.

Štítky: Planetární mlhovina, Cat's eye nebula