Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2001

Vznikající hvězdná soustava T Tauri

Credit : C. & F. Roddier (IfA, Hawaii), CFHT

Jak vypadalo Slunce než byly kolem něho planety? Prototypovou laboratoří vzniku nízkohmotných hvězd jako je naše Slunce je soustava T Tauri, jedna z nejjasnějších hvězdných soustav v souhvězdí Býka (Taurus). Gravitace způsobuje v mladých soustavách kondenzaci plynového mračna. Situace se pak stává dosti komplexní, jak se dovnitř padající plyn zahřívá srážkami na tak vysokou teplotu, že je okamžitě vyvrhován jako ven foukající vítr. Jak dovnitř padající a ven foukající plyn kolidují a interakují s proměnným magnetickým polem, tak vznikají komplexní geometrie včetně výtrysků a disků. Na snímku nahoře je ve falešných barvách samotná soustava T Tauri, jež se zdá být podvojnou. Za několik málo miliónů let bude centrální kondenzace dosti horká na to, aby se zažehla jaderná fúze a v tom čase bude většina okolního cirkumstelárního materiálu spadlá dovnitř nebo odfoukaná hvězdným větrem. V tom okamžiku zazáří nová hvězda.

Štítky: Star-formation, Slunce, T Tauri stars