Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2009

NGC 4676: Když myš narazí

Uznání: ACS Science & Engineering Team, Hubble Space Telescope, NASA

Tyto dvě galaxie jedna druhou natahují. Díky svým dlouhým ohonům jsou známé jako "Myši" a každá z těchto spirálních galaxií už nejspíš prošla kolem té druhé. A asi se budou zase srážet a nakonec zcela splynou. Dlouhé ohony jsou vytvářeny poměrným rozdílem mezi gravitační přítažlivostí na blízkém a vzdáleném konci každé galaxie. Jelikož kosmické vzdálenosti jsou tak obrovské, tak tato kosmická interakce nastává zpomaleně - během stovek miliónů let. NGC 4676 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices) a jsou nejspíše členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře byl pořídil Hubblův kosmický dalekohled kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys), která je citlivější zobrazuje větší zorné pole, než předozí Hubblovy kamery. Tato kamera má během nadcházejícího letu raketoplánu naplánovánu údržbu.

Štítky: Galaxie ve srážce, NGC 4676, Mice