Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2009

Prometheus vytváří proudy v prstencích Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Co způsobuje ty podivné tmavé čáry v prstencích Saturnu? Prometheus. Specificky, orbitální tanec Saturnova měsíce Prometheus, který udržuje neobvyklé světlé a tmavé proudy v Saturnovu prstenci F. Prometheus nyní obíhá uvnitř tenkého prstence F, ale zhruba každých 15 hodin proniká do jeho vnitřního okraje. Prometheova gravitace pak přitahuje nejbližší částice prstence ke 100 km měsíci. Výsledkem není jen proud jasných částic prstence, ale také temný pruh, kde bývaly částice prstence. Jelikož Prometheus obíhá rychleji než částice prstence, tak ledový měsíc vytahuje nový proud při každém průchodu. Někdy je vidět několik proudů nebo kliček zároveň. Fotografii nahoře pořídila v polovině ledna kosmická sonda Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu. Podlouhlý Prometheus je vidět na snímku dost vlevo.

Štítky: Saturn, Prometheus, F-ring