Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2008

Mlhovina Temná věcička

Uznání a copyright: Andrey Oreshko

Co je to za podivnou temnou pásku na obloze? Při pozorování velké kulové hvězdokupy NGC 4372 si pozorovatelé často povšimnou podivného temného, skoro tři stupně stupně dlouhého pruhu, který blízko ní probíhá. Tento pruh je ve skutečnosti nepojmenovaný dlouhý molekulární mrak, který se stal známý jako mlhovina Temná věcička. (Anglicky doodad - věc, věcička - je slangový výraz pro výplňové slovo nebo JakSeToVlastněJmenuje.) Nahoře je vidět bohaté a barevné pole hvězd, přes jehož střed prochází mlhovina Temná věcička. Vlevo je na obrázku vidět kulová hvězdokupa NGC 4372 a vpravo od hvězdokupy je vidět jasná hvězda gama Musca. Mlhovinu Temná věcička lze najít silným triedrem v jižním souhvězdí Mouchy (Musca). Snímek nahoře vznikl složením 45 minut postupných expozic malým dalekohledem z oblasti La Frontera v Chile.

Štítky: Molekulární mračno, Dark Doodad Nebula, NGC 4372

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích