Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2008

Mlhovina Temná věcička

Uznání a copyright: Andrey Oreshko

Co je to za podivnou temnou pásku na obloze? Při pozorování velké kulové hvězdokupy NGC 4372 si pozorovatelé často povšimnou podivného temného, skoro tři stupně stupně dlouhého pruhu, který blízko ní probíhá. Tento pruh je ve skutečnosti nepojmenovaný dlouhý molekulární mrak, který se stal známý jako mlhovina Temná věcička. (Anglicky doodad - věc, věcička - je slangový výraz pro výplňové slovo nebo JakSeToVlastněJmenuje.) Nahoře je vidět bohaté a barevné pole hvězd, přes jehož střed prochází mlhovina Temná věcička. Vlevo je na obrázku vidět kulová hvězdokupa NGC 4372 a vpravo od hvězdokupy je vidět jasná hvězda gama Musca. Mlhovinu Temná věcička lze najít silným triedrem v jižním souhvězdí Mouchy (Musca). Snímek nahoře vznikl složením 45 minut postupných expozic malým dalekohledem z oblasti La Frontera v Chile.

Štítky: Molekulární mračno, Dark Doodad Nebula, NGC 4372

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.