Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2008

Otevřená hvězdokupa NGC 290: Pokladnice hvězd

uznání: ESA & NASA; Acknowledgement: E. Olszewski (U. Arizona)

Ani šperky tak jasně nezáří, jenom hvězdy. Na tomto nádherném pohledu plném zářivosti a barev se třpytí hvězdy z otevřené hvězdokupy NGC 290 jako drahokamy v pokladnici. Tuto nahoře zobrazenou fotogenickou kupu nedávno z oběžné dráhy zachytil Hubblův kosmický dalekohled. Hvězdy z otevřených hvězdokup jsou mladší, obsahují méně hvězd a ve srovnání s kulovými hvězdokupami mají mnohem větší podíl modrých hvězd. NGC 290 se nachází asi 200 000 světelných let daleko v sousední galaxii zvané Malé Magellanovo mračno (Small Cloud of Magellan - SMC). Tato otevřená hvězdokupa obsahuje stovky hvězd a měří asi 65 světelných let. NGC 290 a další otevřené hvězdokupy jsou dobrými laboratořemi pro studium jak se vyvíjí hvězdy s různými hmotnostmi, jelikož všechny hvězdy v hvězdokupě vznikly ve stejnou dobu.

Štítky: Hvězdy, Otevřená hvězdokupa, NGC 290