Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2008

Rentgenové paprsky z mlhoviny kočičí oko

Uznání: X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/STScI

Vzory v planetární mlhovině NGC 6543 vnukají její populární název mlhovina Kočičí oko. Podrobné optické snímky ve falešných barvách z Hubblova kosmického dalekohledu už od roku 1995 podrobně zachycují detaily vírů této zářící mlhoviny, o které je známo, že je plynnou obálkou odvrženou od umírající slunci podobné hvězdy, která je od Země 3000 světelných let daleko. Tento kompozitní obraz kombinuje poslední Hubblův optický snímek kočičího oka s novými rentgenovými údaji z družicové observatoře Chandra a překvapivě vykazuje intenzivní rentgenovovou emisi, která ukazuje na přítomnost extrémně horkého plynu. Rentgenová emise je vidět v modrofialových odstínech barev a je superponovaná na střed mlhoviny. Samotná centrální hvězda je zřetelně ponořená do plynu o teplotě mnoha miliónů kelvinů s rentgenovou emisí. Další kapsy rentgenového záření se zdají být ohraničeny chladnějším plynem, který září v optických vlnových délkách, což je jasným důkazem, že expandující rentgenový horký plyn utváří filamenty a struktury opticky viditelného Kočičího oka Při pohledu do Kočičího oka astronomové vidí osud našeho slunce, kterému je souzeno vstoupit do vývojové fáze planetární mlhoviny ... za asi 5 miliard let.

Štítky: Planetární mlhovina, Rentgenové paprsky, Cat's eye nebula