Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2007

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Ze vzdálenosti tři tisíce světelných let od Země na nás z mezihvězdného prostoru zírá půvabná mlhovina Kočičí oko. Klasická planetární mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi života slunci podobné hvězdy. Jednoduché vnější vzory prachových koncentrických obálek mlhoviny nejspíše vytvořila umírající centrální hvězda odvrháváním vnějších vrstev v sérii pravidelných křečí. Ale vznik krásných, ale složitějších vnitřních struktur není dost dobře pochopen. Toto vpravdě kosmické oko, které je tak jasně vidět na tomto ostrém snímku z Hubblova kosmického dalekohledu, má přes půl světelného roku. Možná, že astronomové při pohledu do Kočičího oka vidí osud našeho Slunce, kterému je souzeno nastoupit svoji vlastní vývojovou fázi planetární mlhoviny za asi 5 miliard let.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Ngc 6543, Cat's eye nebula