Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2007

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Ze vzdálenosti tři tisíce světelných let od Země na nás z mezihvězdného prostoru zírá půvabná mlhovina Kočičí oko. Klasická planetární mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi života slunci podobné hvězdy. Jednoduché vnější vzory prachových koncentrických obálek mlhoviny nejspíše vytvořila umírající centrální hvězda odvrháváním vnějších vrstev v sérii pravidelných křečí. Ale vznik krásných, ale složitějších vnitřních struktur není dost dobře pochopen. Toto vpravdě kosmické oko, které je tak jasně vidět na tomto ostrém snímku z Hubblova kosmického dalekohledu, má přes půl světelného roku. Možná, že astronomové při pohledu do Kočičího oka vidí osud našeho Slunce, kterému je souzeno nastoupit svoji vlastní vývojovou fázi planetární mlhoviny za asi 5 miliard let.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Ngc 6543, Cat's eye nebula

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200