Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2007

HD 189733b: Horký Jupiter

Uznání: Heather Knutson (Harvard-Smithsonian CfA) et al., NASA, JPL-Caltech

HD 189733b je planeta velikosti Jupiteru, o které je známo, že obíhá kolem hvězdy vzdálené asi 63 světelných let. I když tento vzdálený svět má zhruba velikost Jupiteru, tak jeho mnohem bližší oběžná dráha jej činí mnohem teplejší, než je plynový obr vládnoucí naší sluneční soustavě. Jeho rotace je, podobně jako u jiných detekovaných horkých Jupiterů, slapově vázaná a jedna strana je tedy vždy obrácená ke své mateřské hvězdě při oběhu jednou za 2,2 dnů. S pomocí infračervených údajů ze Spitzerova kosmického dalekohledu byly zmapovány teplotní variace, takže vznikla vůbec první taková mapa pro planetu mimo naši sluneční soustavu. Je vidět, že nejteplejší místo na planetě (jasnější barvy = vyšší teploty) není v bodu, který přímo míří na mateřskou hvězdu, tedy na délce 0,0. Místo toho je asi 30° východněji (vpravo), což je důkazem divokých větrů kolem planety, které ovlivňují teplotu. Na mapě v šířce planety se měření teploty mění od 930 do 650 °C (1700 až 1200 F).

Štítky: Mapa, Infračervený, Exoplanet, HD 189733b