Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2009

NGC 4565: Galaxie zboku

Uznání a copyright: Roth Ritter (Dark Atmospheres)

Je naše Galaxie tak tenká? Myslíme, že ano. Vznešená spirální galaxie NGC 4565 se nejspíše podobá naší vlastní spirální galaxii, ale při pohledu zboku a z velké dálky. Jasná galaxie NGC 4565 je pro svůj úzký profil také známá jako Jehlová galaxie, je zastávkou mnohých teleskopických toulek severní oblohou a leží ve slabém, ale hojně pročesávaném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý barevný snímek ukazuje výduť centrálního jádra galaxie, kterému dominuje světlo populace starších žlutavých hvězd. Toto jádro dramaticky protínají zakrývající prachové pásy, které protkávají tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. NGC 4565 leží asi 30 miliónů světelných let daleko a má průměr něco přes 100 000 světelných let. Někteří pozorovatelé oblohy považují i malým dalekohledem viditelnou NGC 4565 za jedinečný kousek, který Messier minul.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge-on galaxy

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200