Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2007

Střed Centaurus A

Uznání: E.J. Schreier (AUI) et al., HST, NASA

Centrální oblast aktivní galaxie Centaurus A je obklopena fantastickou změtí mladých modrých hvězdokup, obřích zářících plynných mračen a vnořených tmavých prachových pásů. Tato mozaika snímků z Hubblova kosmického dalekohledu pořízených v modrém, zeleném a červeném světle byla zpracována do tohoto obrazu kosmického víru v přirozených barvách. Infračervené snímky z Hubbla také ukazují, že v centru této aktivity je skryto něco, co se dá být disky hmoty padajícími po spirále do černé díry miliardkrát hmotnější než Slunce! Samotná galaxie Centaurus A je zřejmě výsledkem srážky dvou galaxií a zbytek trosek je stále pohlcováń černou dírou. Astronomové věří, že takové černé díry jsou centrálními motory, které generují rádiové, rentgenové a gama záření produkované zdrojem Centaurus A a dalšími aktivními galaxiemi. Protože aktivní galaxie Centaurus A je blízko, pouhých 10 miliónů světelných let, takže je poměrně příhodnou laboratoří pro výzkum těchto silných zdrojů energie.

Štítky: Star-formation, Prach, Centaurus A