Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2004

Galaxie uvnitř Centaurus A

Credit: J. Keene (SSC/Caltech) et al., JPL, Caltech, NASA

Při pohledu hluboko do nitra Centaurus A, nejbližší aktivní galaxie od Země, zaznamenala citlivá infračervená kamera Spitzerova kosmického dalekohledu tento překvapivý záběr. Zkroucený oblak kosmického prachu o průměru kolem 1 000 světelných roků, který vypadá jako rovnoběžník, je pravděpodobně výsledkem pádu malé spirální galaxie do nitra obří galaxie Centaurus A. Rovnoběžník leží podél centrálního pásu aktivní galaxie tvořeného prachem a hvězdami, který je viditelný na mnohem známějších optických snímcích. Astronomé věří, že pozoruhodný geometrický tvar představuje přibližně boční pohled na disk dopadající spirální galaxie, který se touto interakcí kroutí a bortí. Nakonec mohou trosky nešťastné spirální galaxie poskytnou palivo pro velmi hmotnou černou díru skrývající se v jádře galaxie Centaurus A.

Štítky: Infračervený, Aktivní galaxie, Centaurus A, Merger