Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2003

Prašná galaxie Centaurus A

Uznání: Marina Rejkuba (ESO-Garching) et al., ISAAC, VLT ANTU telescope, ESO Paranal Obs.

Proč je pekuliární galaxie Centaurus A tak zaprášená? Cen A se vyznačuje dramatickými prachovými pásy, které běží středem galaxie. Tyto prachové pásy jsou tak tlusté, že ve viditelném světle skoro úplně zastírají střed galaxie. Toto je zvláště neobvyklé, jelikož červené hvězdy a okrouhlé tvary u Cen A jsou charakteristické pro obří eliptické galaxie, což je typ galaxií s málem tmavého prachu. Srovnávat Cen A, známou též jako NGC 5128, s průměrnou eliptickou galaxií je neobvyklé, protože obsahuje vyšší podíl mladých modrých hvězd a je velmi silným zdrojem rádiové emise. Z důkazů vyplývá, že Cen A je pravděpodobně výsledkem srážky dvou normálních galaxií. Během srážky vzniklo mnoho mladých hvězd, ale podrobnosti vzniku neobvyklých prachových pásů u Cen A jsou stále předmětem výzkumu. Cen A se nachází ve vzdálenosti pouze 13 miliónů světelných let, což ji činí nejbližší aktivní galaxií. Cen A má 60 000 světelných let a lze ji spatřit i triedrem v souhvězdí Kentaura (Centaurus).

Štítky: Cen A, Peculiar galaxy

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.