Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2003

Přeprava raketoplánu

Uznání: Carla Thomas, NASA

Jak se raketoplán, který přistál v Kalifornii dostane zpátky na Floridu ke svému dalšímu startu? Odpověď zní převozem. NASA provozuje dvě komerční letadla Boeing 747 upravená pro přepravu raketoplánu na svých hřbetech. Obě letadla 747 se oficiálně se nazývají Shuttle Carrier Aircraft neboli SCA a původně byla vyrobena pro komerní lety, ale NASA je vyztužila několika výztuhami, stabilizátory a elektronickými monitory. Kombinovaná hmotnost obou letadel, která mají délku asi 70 metrů, je skoro 150 000 kilogramů. Na snímku nahoře je vidět raketoplán Atlantis při přepravě zpátky do Kennedyho kosmického střediska NASA na Floridě v září 1998.

Štítky: Raketoplán, Ferry, Boeing 747

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.