Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2003

Přeprava raketoplánu

Uznání: Carla Thomas, NASA

Jak se raketoplán, který přistál v Kalifornii dostane zpátky na Floridu ke svému dalšímu startu? Odpověď zní převozem. NASA provozuje dvě komerční letadla Boeing 747 upravená pro přepravu raketoplánu na svých hřbetech. Obě letadla 747 se oficiálně se nazývají Shuttle Carrier Aircraft neboli SCA a původně byla vyrobena pro komerní lety, ale NASA je vyztužila několika výztuhami, stabilizátory a elektronickými monitory. Kombinovaná hmotnost obou letadel, která mají délku asi 70 metrů, je skoro 150 000 kilogramů. Na snímku nahoře je vidět raketoplán Atlantis při přepravě zpátky do Kennedyho kosmického střediska NASA na Floridě v září 1998.

Štítky: Raketoplán, Ferry, Boeing 747

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.