Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2005

Okno do kdysi skryté oblohy

Uznání a copyright: Peter Wienerroither (U. Wien)

Pokud by někde bylo okno do vzdáleného vesmíru, podívali byste se? Takové okno zcela jistě existuje, ve formě malého dalekohledu. Místní hvězdář(ka), může to být příbuzný nebo někdo cizí, vám často rád ukáže oblohu, a zadarmo. Okénkem zvaným okulár můžete za tmavé bezmračné noci vidět hvězdokupy, prstence kolem Saturna, zářící plynové mlhoviny, krátery na Měsíci a galaxie ve vesmíru. Technologie, která takové okno vytvořila a tak odhalila tajemství oblohy byla ještě před 400 lety neznámá. Aktuální příležitost pohlédnout na oblohu by mohla být tuto sobotu, kdy je v místních astronomických amatérských klubech, na univerzitách, vědeckých střediscích nebo planetáriích astronomický den. Na snímku nahoře je malý dalekohled umístěný na Hohe Wand, asi 50 kilometrů od Vídně v Rakousku. Na fotografii nahoře se otáčení Země projevuje dlouhými stopami hvězd.

Štítky: Hvězdy, Obloha, Dalekohled

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.