Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2005

Dubnový Měsíc a Plejády

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Po svém setkání se Sluncem koncem minulého týdne, ozdobil podvečerní oblohu dubnový měsíc. Jeho štíhlý, třídenní srpek sdílí místo na tomto nádherné teleskopickém pohledu na oblohu s blízkou hvězdokupou Plejády. Slunce zalitý srpek Měsíce je přeexponovaný, zatímco lunární terminátor, neboli hranice měsíčního dne a noci, je rozeklaná krátery a horami. Měsíční povrchové útvary lze také spatřit v temné lunární noci osvětlené zemským světlem, slunečním světlem z planety Země. Sesterské hvězdy Plejád jsou seskupeny vpravo, ale jejich půvabné modré reflekční mlhoviny, na teleskopických snímcích obvykle tak výrazné, zahnalo jasnější měsíční světlo.

Štítky: Měsíc, Plejády, M45, Terminator, Zemský svit, Crescent moon

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.