Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2005

RCW 79: Hvězdy v bublině

Uznání: E. Churchwell (Univ. Wisconsin-Madison) et al., JPL-Caltech, NASA

Kosmická bublina z plynu a prachu RCW 79 se rozfoukla působením větrů a záření z horkých mladých hvězd do průměru asi 70 světelných let. Infračervené světlo z prachu v mlhovině je na tomto nádherném pohledu ze Spitzerova kosmického dalekohledu obarveno červeně. Rozpínající se mlhovina je vzdálená dobrých 17 tisích světelných let ve velkém jižním souhvězdí Centaurus a při svém pohroužení do okolního plynu a prachu sama spustila vznik hvězd. Tento pronikavý infračervený snímek ukazuje skupiny nových hvězd jako žlutavé body rozeseté kolem okraje bubliny. Jedna výrazná skupina se stále nachází uvnitř vlastní rodné bubliny v poloze asi 7 hodin (vlevo dole) a další je vidět u horní mezery v poloze asi 3 hodiny (vpravo) od středu bubliny.

Štítky: Star-formation, Prach, Infračervený, Rcw79