Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2005

Oslava Hubbla s NGC 6751

Uznání: A. Hajian (USNO) et al., Hubble Heritage Team (STScI/ AURA), NASA

Planetární mlhoviny mohou v malých dalekohledech vypadat jednoduché, kulaté, jako planety. Ale snímky z dalekohledu Hubble Space Telescope na oběžné dráze se staly dobře známé také proto, protože ukazují, že tyto fluorescentní plynové obálky umírajících, slunci podobných hvězd mají ohromující různorodost jemných symetrií a tvarů. Tento kompozitní barevný Hubblův snímek NGC 6751 je krásným příkladem klasické planetární mlhoviny se složitými útvary. V dubnu roku 2000 byl vybrán na oslavu desátého výročí Hubbla na oběžné dráze. Barvy jsou vybrány tak, že reprezentují poměrné teploty plynu - modrá, oranžová a červená označují nejteplejší až nejstudenější plyn. Větry a záření z intenzivně horké centrální hvězdy (140 000 stupnů Celsia) zjevně v mlhovině vytvořily proudivé struktury. Skutečný průměr mlhoviny je zhruba 0,8 světelného roku, neboli 600 násobek velikosti naší sluneční soustavy. NGC 6751 je 6500 světelných let daleko ve vysoko položeném souhvězdí Orla (Aquila).

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Planetární mlhovina, Ngc 6751