Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2005

Prstencová mlhovina infračerveně

Uznání: J. Hora (Harvard-Smithsonian CfA) (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Předpokládá se, že klasický vzhled populární Prstencové mlhoviny (M57) vzniká díky perpektivě při našem pohledu z planety Země do středu plynového mračna zhruba válcovitého tvaru. Zdá se ale, že na tomto infračeveném snímku ve falešných barvách ze Spitzerova kosmického dalekohledu, dobře známé oblasti Prstencové mlhoviny přesahují vznešené smyčkovité struktury. Samozřejmě, že na tomto dobře prostudovaném případu planetární mlhoviny zářící materiál nepochází z planet. Zato tento plynový závoj představuje odvržené vnější vrstvy umírající Slunci podobné hvězdy. Na tomto Spitzerově pohledu je náhodou také vpravo nahoře vidět spirální galaxie IC 1296 ze souhvězdí Lyry. Centrální prstenec Prstencové mlhoviny má průměr asi jeden světelný rok a nachází se asi 2000 světelných let daleko. Galaxie IC 1296 je ovšem mnohem větší a tudíž je mnohem dále - ve vzdálenosti asi 200 miliónů světelných let.

Štítky: Infračervený, Prstencová mlhovina, M57, Spitzer, Ngc6720