Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2005

Simulace akrečního disku

Uznání: Michael Owen, John Blondin (North Carolina State Univ.)

Nenechte se zmást dobře známým vzorem. Vznešená spirální struktura na této počítačové vizualizaci nepředstavuje zavinutá spirální ramena vzdálené galaxie plné hvězd. Grafika místo toho zobrazuje spirální rázové vlny třírozměrné simulace akrečního disku - materiál vířivě padá na kompaktní centrální objekt, který by mohl být bílým trpaslíkem, neutronovou hvězdou nebo černou dírou. Takové akreční disky pohánějí jasné rentgenové zdroje v naší vlastní galaxii. Vznikají v podvojných hvězdných soustavách, které se skládají z dárcovské hvězdy (není vidět nahoře), která dodává akreční materiál a z kompaktního objektu, jehož silná gravitace nakonec materiál stahuje ke svému povrchu. U známých rentgenových binárních soustav může samotná velikost akrečního disku klesnout až někam mezi průměr Slunce (asi 1 400 000 kilometrů) a průměr dráhy Měsíce (800 000 kilometrů). Jeden ze zajímavých výsledků astrofyziky virtuální reality, který je zde ilustrován je, že se u simulovaného disku vyvíjí nestability, které mají tendenci rozmazávat rozvinuté spirální rázy.

Štítky: Binary star, Rentgenový, Neutronová hvězda, Accretion, Blackhole