Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2005

NGC 1499: mlhovina Kalifornie

Uznání: Caltech, Palomar Observatory, Digitized Sky Survey
Courtesy Scott Kardel

Toto kosmické mračno, unášené v rameni Oriona naší spirální galaxie Mléčná dráhy, se v obrysech náhodou podobá Kalifornii na západním pobřeží Spojených států. Naše vlastní Slunce se také nachází Orionově rameni Mléčné dráhy, jenom asi 1500 světelných let od mlhoviny Kalifornie. Tato klasická emisní mlhovina, též známá pod označením NGC 1499, je dlouhá zhruba 100 světelných let. Září červeným světlem, které je charakteristické pro rekombinaci dlouho ztracených elektronů odtržených (ionizovaných) energetickým světlem hvězd s atomy vodíku. Energetické světlo v tomto případě nejspíše přichází od jasné, horké, modravé hvězdy Xi Persei, která je zrovna napravo od mlhoviny nad středem snímku. Tento složený obraz byl příhodně vytvořen ze snímků z dalekohledů také v Kalifornii, a to z 48 palcového (1,2 m) dalekohledu Samuel Oschin Telescope jako součást druhé přehlídky oblohy National Geographic observatoře Palomar.

Štítky: Emisní mlhovina, Palomar Observatory, Ngc1499, California nebula, Orion arm