Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2013

GRAIL mapy měsíční gravitace

Uznání a copyright: NASA, JPL-Caltech, MIT, GSFC

Jak vznikl Měsíc? V roce 2011 agentura NASA vypustila dvojici družic GRAL (Gravity Recovery and Interior Laboratory), aby s bezprecedentní přesností zmapovaly povrchovou gravitaci Měsíce a tak i pomohly odpovědět na otázku jak vznikl Měsíc. Na obrázku nahoře je výsledná gravitační mapa GRAIL, kde jsou oblasti s trochu menší gravitací modré a s větší červené. Analýza údajů z družic GRAIL ukazuje, že Měsíc má nečekaně mělkou kůru hlubokou jen 40 kilometrů a jeho celkové složení se podobá Zemi. Ačkoliv byly objeveny další překvapivé úvary, které se budou dále zkoumat, tak výsledky obecně posílily hypotézu, že Měsíc většinou vznikl z pozemského materiálu po ohromné srážce v raných dobách Sluneční soustavy před asi 4,5 miliardami let. Po dokončení mise a po téměř vyčerpání paliva byly obě družice GRAIL Ebb a Flow navedeny k nárazu do měsíčního kráteru rychlostí asi 6000 kilometrů za hodinu.
Oprava: Na chybu v nadpisu upozornil Jan Pospíšil.

Rostoucí galarie: Kometa PanSTARRS po západu.

Štítky: Měsíc, Gravity map, Grail