Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2013

M42: Uvnitř mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Reinhold Wittich

Velká mlhovina v Orionu je nesmírně velká a blízká hvězdotvorná oblast, která je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Zářící plyn zde obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna pouhých 1500 světelných let daleko. Na hloubkovém snímku nahoře v barvách přiřazených tak, aby zvýrazňovaly emise kyslíku a vodíku jsou zcela zřejmá mračna a vrstvy prachu plynu. Velkou mlhovinu v Orionu lze najít i neozbrojeným okem u snadno rozpoznatelného pásu tří hvězd v populárním souhvězdí Orion. Mlhovina v Orionu obsahuje mnoho hvězdných porodnic a navíc je v ní jasná otevřená kupa hvězd známá jako Trapéz. Tyto porodnice obsahují spoustu vodíku, horké mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, které vyvrhují materiál vysokými rychlostmi. Mlhovina v Orionu, též známá jako M42, měří přes 40 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie, jako Slunce.

Jarní rovnodennost: Dnešní den a noc jsou stejně dlouhé na celé Zemi