Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2010

Orion: Od hlavy k patě

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Na okraji obrovského molekulárního mračna, vzdáleného asi 1500 světelných let daleko v souhvězdí lovce Oriona, leží hvězdné porodnice chované v kosmickém prachu a zářícím vodíku. Tento pohled přes dobře známé souhvězdí zabírá od hlavy k patě (zleva doprava) asi 25 stupňů. Nejbližší velká hvězdotvorná oblast, Velká mlhovina v Orionu, je vpravo od středu. Vlevo od ní je mlhovina Koňská hlava, M78 a hvězdy pásu Orionu. Při kurzoru nad obrázkem je na rameni lovce vidět červený obr Betelgeuse, u nohy jasný modrý Rigel a poblíž Orionovy hlavy zcela vlevo je zářivá mlhovina u Lambda Orionis (Meissa). Mlhovina v Orionu a jasné hvězdy jsou snadno vidět i neozbrojeným okem, ale prachové mraky a emise z rozsáhlého mezihvězdného plynu tohoto na mlhoviny bohatého komplexu jsou příliš slabé a mnohem obtížněji zachytitelné. Tato mozaika širokopásmových teleskopických snímků a dalších dat, získaných úzkopásmovým filtrem H alfa, ukazuje všudypřítomné úponky vzbuzeného atomického vodíku a oblouk obří Barnardovy smyčky.

Štítky: Mlhovina, Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Vodík, Rigel, Porodnice hvězd, Barnard's Loop, Widefield, Lambda orionis, Mouse over

Pohyb hvězd po obloze - snímek s dlouhou expozicí

Pohyb hvězd po severní obloze zachycený na snímku s třicetiminutovou expozicí.