Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2010

NGC 7822 v Kefeu

Uznání a copyright: Neil Fleming

Zdá se, že zející otvor v NGC 7822 vyplňují pilíře plynu, prachu a mladých horkých hvězd. Tato zářivá hvězdotvorná oblast leží na okrají obrovského molekulárního mračna v severním souhvězdí Kefeus, asi 3000 světelných let daleko. V tomto barvitém zorném poli jsou zvýrazněné jasné okraje a tmavé útvary v mlhovině. Snímek obsahuje data jak z širokopásmových, tak úzkopásmových filtrů a mapuje emise atomického kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené barvy. Emisi atomů pohání energetická radiace horkých hvězd, jejichž silné větry a radiace také utváří a erodují hustší útvary pilířů. Uvnitř pilířů by gravitačním kolapsem mohly stále vznikat hvězdy, ale jakmile pilíře zerodují, tak tvorba hvězd bude odříznuta od rezervoáru hvězdotvorného materiálu. Toto pole zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 7822 asi 60 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ngc7822, S171, Narrowband