Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2002

M16: Hon na infračervené hvězdy

Uznání: Mark McCaughrean and Morten Andersen (AIP), European Southern Observatory

Na tomto záběru v blízké infračervené oblasti pořízeném astronomy pátrajícími po hvězdách v Orlí mlhovině v M16, je ve falešných barvách vidět hlava z mezihvězdného plynového a prachového mračna. Mračna pilířovitých tvarů učinil slavnými Hubbleův snímek hvězdotvorné oblasti z roku 1995. Jejich povrch se zdá být pokrytý prstovitým vypařujícími se plynnými globulemi (evaporating gaseous globules - EGGs) - "vejci". Snímek v blízké infračervené oblasti proniká zakrývající okraje prachového mračna. Jádro mračna se ale jeví tmavé a neprůhledné, dokonce i na těchto poměrně dlouhých vlnových délkách. Tento snímek pořízený dalekohledem Antu (ESO) odhaluje hmotnou, jasnou žlutou hvězdu, která nebyla ve viditelném světle z dat Hubbla přímo zjištěna. Tato velmi mladá hvězda rozsvěcuje malou modravou mlhovinu s tmavým, zkrouceným středovým pruhem, hned nad ní. Dole a od ní doprava je několik mnohem slabších, méně hmotných hvězd, které nejsou též vidět ve viditelném světle - novězrozené hvězdy, které se nacházejí v Orlích "vejcích" (EGG). Tyto nově zrozené hvězdy se již mohly zhroutit a vzniknout z materiálu uvnitř mlhoviny před intenzivním zářením z jiných, okolních, tvořících se horkých hvězd, které chátrají a tvářejí dramatické pilíře a "vejce" (EGG). V každém případě, jak budou prachové mraky úplně zerodovány, tak stále vznikající hvězdy budou odříznuty od svého rezervoáru hvězdné hmoty. Tak bude pravděpodobně vážně ovlivněn jejich další růst a dokonce i vývoj planetárních soustav.

Štítky: Star-formation, Infračervený, M16, Orlí mlhovina

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety